Optimis Untuk Berubah (Part 1)


Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra’d:11)

Siapa dalam dunia ini tidak pernah terlitas dalam sakilah hatinya untuk berubah,adakah? Saya yakin dan percaya semua orang ingin berubah.

Cuma yang membezakan diantara mereka adalah orang berjaya membuat perubahan dan orang yang hanya berangan-angan untuk membuat perubahan namun tidak pernah berusaha untuk berubah hasilnya tiada perubahan yang positif berlaku dalam hidupnya. saya katakan tiada perubahan positif kerana manusia tetap akan berubah walaupun ia tidak pernah berusaha untuk berubah kerana suasana akan merubah mereka.Mahu tidak mahu,perubahan tetap berlaku, Dan orang yang ingin berubah tetapi tiada kekuatan untuk berubah.

 Eh,berubahkah orang yang tidak berusaha untuk berubah?

Orang yang tak ingin berubah adakalanya mereka tidak sedar ada perubahan yang berlaku dalam kehidupan mereka,perubahan yang bagaimana agaknya?perubahan yang tidak memberangsangkan dan mungkin bersifat keduniaan semata-mata.Perubahan yang berlaku di luaran semata-mata tanpa perubahan yang positif dari aspek dalaman.Walaubagaimanapun, ada yang bernasib baik walaupun ia tidak berusaha untuk berubah tetapi suasana sekeliling mereka membawa mereka ke arah yang positif.

Istilah yang sudah tidak asing bagi kita semua. ingin berubah atau dipaksa untuk berubah,ini bermakna kita mahu berubah atau tidak,kita tetap kena berubah.Bila disebut mahu berubah dan terpaksa berubah ia mempunyai kesan dan rasa yang berbeza.Bila kita sendiri yang ingin membuat perubahan,ia akan berlaku dalam keadaan yang sangat menyenangkan kerana kita sendiri yang ingin membuat perubahan,halangan yang dilalui semasa kita ingin berubah dijadikan dorongan motivasi untuk lebih tabah bukan dikeluh dan ditangisi sebagai bala yang menimpa diri berbeza dengan orang yang terpaksa berubah,hidupnya tidak pernah sunyi dari keluhan dan mencari alasan dan mangsa untuk dipersalahkan.
 
Ingin berubah namun rasanya seperti kehilangan arah,tidak tahu kemana hendak dituju.....
 
Bagi saya itu perkara biasa,ramai orang bila ingin membuat perubahan dia seakan-akan hilang arah ,tidak tahu kemana hendak dituju,tidak tahu apa yang difikirkannya,dia menjadi keliru tidak tahu apa yang dia mahu dan ada yang mungkin merasa dia seolah-olah tidak mengenal diri mereka sendiri.Bila perkara ini berlaku akan timbul 3 persoalan biasa yang mudah dijawab secara lisan bagi yang tahu.Persoalan itu:

1)Siapa Aku?

2)Mengapa aku di dunia ini/mengapa aku dicipta?

3)Kemana aku akan pergi selepas ini?

Jika persoalan ini yang wujud bersyukurlah,persoalan-persoalan ini ingin membawa kita dekat kepada Allah,InsyaAllah yang akan menghasilkan suatu kuasa berubah yang sangat hebat insyaAllah....


Ingin berubah tapi tiada kekuatan untuk berubah.bila ingin berubah ada sesuatu yang perlu dilakukan dan ada sesuatu yang perlu ditinggalkan yang memberi makna untuk berubah perlu ada pergorbanan.Bila disebut pergorbanan ada yang mula takut,kecut perut dan mula membuat alasan tiada kekuatan untuk berubah.......tiada kekuatan untuk berubah hanyalah ALASAN!!!.

Jika mahu berubah perlu ada KESUNGGUHAN.jadi mahukah kita berubah?

P/s:Bersambung ke part 2,insyaAllah dalam masa yang terdekat.....................moga entri ini bermanfaat,sebarang pandangan dan kritikan dialu-alukan......

Tenangkan diri,ingat Allah, tengok baby:))

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

4 Ciri-ciri Orang Yang Berpandangan Jauh (Futuristik)

9 Nikmat Anugerah Allah Kepada Manusia