Isnin, 30 September 2013

Keluarlah Dari Kebiasaan


Kita sepatutnya menjadi apa yang sepatutnya kita jadi.Nak jadi apa?  dan mengapa? perlu dijawab berpandukan hati yang tunduk kepada Allah berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Tiap kita mempunyai kelebihan yang tersendiri dan tak sepi juga dengan kelemahan yang tertentu.Kelemahan yang Allah berikan ada yang bersifat sementara dan ada yang kekal,kadang kala kekurangan itu menjadi kelebihan dalam sesuatu keadaan.Maha Bijaksana Allah yang Maha Mencipta hambaNya.

Yang kuat tak akan selamanya kuat,yang lemah tak selamanya lemah bergitulah putaran kehidupan.

Menghargai dan mensyukuri kelebihan adalah lebih baik dari menangisi kelemahan yang ada.Gunakan kelebihan yang Allah anugerahkan kepada kita untuk berkhidmat kepada perkara yang membawa redha Allah kepada kita.

Jadi optimunkan pergunaan kelebihan yang Allah kurniakan kepada kita untuk mendapat redhaNya.Dan cabarannya tidak sedikit,akan ada perasaan yang terusik kerana dalam kehidupan ini kita akan berdepan dengan pelbagai mehnah dan tribulasi yang pelbagai untuk menaikkan tahap kemartabatan hidup.Dalam kata lain

NO PAIN NO GAIN

Untuk memoptimunkan kelebihan kita perlu keluar dari kebiasaan.Tekanan perlu diserap dengan positif dan optimis.Perlu berani menghadapi pelbagai kemungkinan dan tidak perlu ambil perduli perkara remeh yang boleh menghilangkan kerjernihan fikiran dan perasaan bila difikirkan.

Keluarlah dari kebiasaan yang tidak produktif,tiap kita diberi kelebihan yang luar biasa.

Wasalam
PUTRAJAYA
selasa 12.40 tng hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan